Kispolszki, a mindent is elszállító!

Kispolszki, a mindent is elszállító!

 A szocialista idők legjellemzőbb autója a Trabant, de a kispolszki sem sokkal marad le mögötte. A rendszerváltoztatás körüli KGST piacok szolgálati járműve.

Tetőcsomagtartóval és utánfutóval kiegészített 126-osokkal a fél keleti blokkot ellátták az élelmes Lengyel barátaink. 

 

A Polski Fiat 126-ost 1973 és 2000 között gyártották Lengyelországban. Ez volt az első tömegek számára is megfizethető aránylag modern hazai autó.

Az első modell 1973 július 6-án hagyta el a Bielsko-Biala-i gyárat. 1975-től Tychy-ben is megindult a gyártás.  

A kispolski motorja kezdetben 594 köbcentiméteres 23 lóerős volt, amit 1977-től egy 652 köbcentis 24 lóerős erőforrás váltott fel. A 600 kilogrammos karosszériát ennyi erő akár 100 kilométeres sebességgel tudta mozgatni. Létezett a 126-oshoz tervezett lakókocsi is, amivel csak a nagyon türelmes nyaralóknak volt érdemes útnak indulni. Összesen 3.318.674 darab készült a Magyarországon is nagyon népszerű autóból. A legtöbb kispolák Lengyelországban és hazánkban színesítette az utcák képét. Nálunk a legnépszerűbb a narancssárga szín volt. A postás zöldet szerintem csak muszájból választották az emberek a Merkúr telepein.

Érdekesség, hogy még Ausztráliában is forgalmazták FMS Niki néven. Akkoriban ez volt a kenguruk földjén a legolcsóbb autó. 1987-től készült vízhűtéses változat, aszfaltszaggató 26 lóerős motorral. Készült dobozos változat Bombel néven, egy német cég forgalmazott kabrió változatot is.   A Polski 126-nak számtalan beceneve van, nálunk kispolák, kispolski, kisfityó, egérkamion. Lengyelországban Maluch, ami totyogó gyereket jelent, illették még a Kaszlak illetve maly Fiat névvel is.

 

Nagyon sok modell autó gyártó kedvelt darabja a Polski Fiat 126, többek között a Welly, Kinsmart, IXO, WhiteBox. A népszerű lengyel COBI játék gyártó számtalan autó modellje is a kispolszkik közül kerül ki.